Excelsior: Porovnání verzí

Z Muzeum
Přejít na: navigace, hledání
(Založena nová stránka s textem „Excelsior P5 není klasickým traktorem – jedná se o motorový pluh vyráběný firmou Laurin a Klement, později Škoda Mladá Boleslav. Byl to jednoú…“)
 
Řádka 1: Řádka 1:
 
Excelsior P5 není klasickým traktorem – jedná se o motorový pluh vyráběný firmou Laurin a Klement, později Škoda Mladá Boleslav. Byl to jednoúčelový stroj zkonstruovaný pro převážně polní práce, který časem nemohl univerzálním traktorům konkurovat. Motorové pluhy tvořily ve vývoji traktorů samostatnou kapitolu, a i když se po nějaké době staly nejen jednoúčelovým strojem, ale  poháněly  také další různé stroje, vykonávaly další pomocné práce na poli či sloužily jako dopravní prostředek k převážení různých materiálů, byl jejich vývoj ve 20.letech minulého století ukončen.  Vystavený pluh má několik zajímavých konstrukčních řešení.  Jedním z nich je spouštění a zvedání radlic, kdy se radlice do pracovní polohy spouštěly pouze odjištěním bezpečnostní západky a radlice samy klesaly do země. Na konci brázdy  se musela zařadit zpátečka, kola se začala točit na druhou stranu, zadní část se nadlehčila a radlice  vyskočily ze země. Proto musel být celý pluh vyvážen tak, aby přední a zadní část byly skoro stejně těžké. Výroba motorových pluhů Excelsior započala v roce 1911, vystavený typ se začal vyrábět od roku 1915. Kromě spouštění a zvedání radlic byla zajímavě řešena i převodovka se spojkou, kdy bez vyšlápnuté spojky nemohl být zařazen žádný rychlostní stupeň a  tím pádem se  nemohla převodovka zničit.
 
Excelsior P5 není klasickým traktorem – jedná se o motorový pluh vyráběný firmou Laurin a Klement, později Škoda Mladá Boleslav. Byl to jednoúčelový stroj zkonstruovaný pro převážně polní práce, který časem nemohl univerzálním traktorům konkurovat. Motorové pluhy tvořily ve vývoji traktorů samostatnou kapitolu, a i když se po nějaké době staly nejen jednoúčelovým strojem, ale  poháněly  také další různé stroje, vykonávaly další pomocné práce na poli či sloužily jako dopravní prostředek k převážení různých materiálů, byl jejich vývoj ve 20.letech minulého století ukončen.  Vystavený pluh má několik zajímavých konstrukčních řešení.  Jedním z nich je spouštění a zvedání radlic, kdy se radlice do pracovní polohy spouštěly pouze odjištěním bezpečnostní západky a radlice samy klesaly do země. Na konci brázdy  se musela zařadit zpátečka, kola se začala točit na druhou stranu, zadní část se nadlehčila a radlice  vyskočily ze země. Proto musel být celý pluh vyvážen tak, aby přední a zadní část byly skoro stejně těžké. Výroba motorových pluhů Excelsior započala v roce 1911, vystavený typ se začal vyrábět od roku 1915. Kromě spouštění a zvedání radlic byla zajímavě řešena i převodovka se spojkou, kdy bez vyšlápnuté spojky nemohl být zařazen žádný rychlostní stupeň a  tím pádem se  nemohla převodovka zničit.
 +
 +
| image          = [[File:Excelsior.jpg|300px]]

Verze z 22. 7. 2014, 11:58

Excelsior P5 není klasickým traktorem – jedná se o motorový pluh vyráběný firmou Laurin a Klement, později Škoda Mladá Boleslav. Byl to jednoúčelový stroj zkonstruovaný pro převážně polní práce, který časem nemohl univerzálním traktorům konkurovat. Motorové pluhy tvořily ve vývoji traktorů samostatnou kapitolu, a i když se po nějaké době staly nejen jednoúčelovým strojem, ale poháněly také další různé stroje, vykonávaly další pomocné práce na poli či sloužily jako dopravní prostředek k převážení různých materiálů, byl jejich vývoj ve 20.letech minulého století ukončen. Vystavený pluh má několik zajímavých konstrukčních řešení. Jedním z nich je spouštění a zvedání radlic, kdy se radlice do pracovní polohy spouštěly pouze odjištěním bezpečnostní západky a radlice samy klesaly do země. Na konci brázdy se musela zařadit zpátečka, kola se začala točit na druhou stranu, zadní část se nadlehčila a radlice vyskočily ze země. Proto musel být celý pluh vyvážen tak, aby přední a zadní část byly skoro stejně těžké. Výroba motorových pluhů Excelsior započala v roce 1911, vystavený typ se začal vyrábět od roku 1915. Kromě spouštění a zvedání radlic byla zajímavě řešena i převodovka se spojkou, kdy bez vyšlápnuté spojky nemohl být zařazen žádný rychlostní stupeň a tím pádem se nemohla převodovka zničit.

| image = Excelsior.jpg