Excelsior: Porovnání verzí

Z Muzeum
Přejít na: navigace, hledání
 
Řádka 21: Řádka 21:
 
}}
 
}}
 
Excelsior P5 není klasickým traktorem – jedná se o motorový pluh vyráběný firmou Laurin a Klement, později Škoda Mladá Boleslav. Byl to jednoúčelový stroj zkonstruovaný pro převážně polní práce, který časem nemohl univerzálním traktorům konkurovat. Motorové pluhy tvořily ve vývoji traktorů samostatnou kapitolu, a i když se po nějaké době staly nejen jednoúčelovým strojem, ale  poháněly  také další různé stroje, vykonávaly další pomocné práce na poli či sloužily jako dopravní prostředek k převážení různých materiálů, byl jejich vývoj ve 20.letech minulého století ukončen.  Vystavený pluh má několik zajímavých konstrukčních řešení.  Jedním z nich je spouštění a zvedání radlic, kdy se radlice do pracovní polohy spouštěly pouze odjištěním bezpečnostní západky a radlice samy klesaly do země. Na konci brázdy  se musela zařadit zpátečka, kola se začala točit na druhou stranu, zadní část se nadlehčila a radlice  vyskočily ze země. Proto musel být celý pluh vyvážen tak, aby přední a zadní část byly skoro stejně těžké. Výroba motorových pluhů Excelsior započala v roce 1911, vystavený typ se začal vyrábět od roku 1915. Kromě spouštění a zvedání radlic byla zajímavě řešena i převodovka se spojkou, kdy bez vyšlápnuté spojky nemohl být zařazen žádný rychlostní stupeň a  tím pádem se  nemohla převodovka zničit.
 
Excelsior P5 není klasickým traktorem – jedná se o motorový pluh vyráběný firmou Laurin a Klement, později Škoda Mladá Boleslav. Byl to jednoúčelový stroj zkonstruovaný pro převážně polní práce, který časem nemohl univerzálním traktorům konkurovat. Motorové pluhy tvořily ve vývoji traktorů samostatnou kapitolu, a i když se po nějaké době staly nejen jednoúčelovým strojem, ale  poháněly  také další různé stroje, vykonávaly další pomocné práce na poli či sloužily jako dopravní prostředek k převážení různých materiálů, byl jejich vývoj ve 20.letech minulého století ukončen.  Vystavený pluh má několik zajímavých konstrukčních řešení.  Jedním z nich je spouštění a zvedání radlic, kdy se radlice do pracovní polohy spouštěly pouze odjištěním bezpečnostní západky a radlice samy klesaly do země. Na konci brázdy  se musela zařadit zpátečka, kola se začala točit na druhou stranu, zadní část se nadlehčila a radlice  vyskočily ze země. Proto musel být celý pluh vyvážen tak, aby přední a zadní část byly skoro stejně těžké. Výroba motorových pluhů Excelsior započala v roce 1911, vystavený typ se začal vyrábět od roku 1915. Kromě spouštění a zvedání radlic byla zajímavě řešena i převodovka se spojkou, kdy bez vyšlápnuté spojky nemohl být zařazen žádný rychlostní stupeň a  tím pádem se  nemohla převodovka zničit.
 
| image          = [[File:Excelsior.jpg|300px]]
 

Aktuální verze z 29. 7. 2014, 10:20

Excelsior
Excelsior.jpg
Technický popis
Typ Excelsior
Výrobce Excelsior - Laurin  Klement - Rudolf Bächer
Motor čtyřtaktní P5, Výkon PS/při otáčkách (n/min): 40/1200, Počet válců: 4, Vrtání /Zdvih (mm): 112/150, Objem (cm3): 4700, Chlazení: vodní s nuceným oběhem
Počet rychlostí 3+2
Rychlost (km/hod) 2,4+3,4+4,5-2,4+4,5
Palivo benzin, petrolej
Rozměry Délka(mm):6200, Šířka(mm): 2400
Hmotnost (kg) s ornými koly 4000

Excelsior P5 není klasickým traktorem – jedná se o motorový pluh vyráběný firmou Laurin a Klement, později Škoda Mladá Boleslav. Byl to jednoúčelový stroj zkonstruovaný pro převážně polní práce, který časem nemohl univerzálním traktorům konkurovat. Motorové pluhy tvořily ve vývoji traktorů samostatnou kapitolu, a i když se po nějaké době staly nejen jednoúčelovým strojem, ale poháněly také další různé stroje, vykonávaly další pomocné práce na poli či sloužily jako dopravní prostředek k převážení různých materiálů, byl jejich vývoj ve 20.letech minulého století ukončen. Vystavený pluh má několik zajímavých konstrukčních řešení. Jedním z nich je spouštění a zvedání radlic, kdy se radlice do pracovní polohy spouštěly pouze odjištěním bezpečnostní západky a radlice samy klesaly do země. Na konci brázdy se musela zařadit zpátečka, kola se začala točit na druhou stranu, zadní část se nadlehčila a radlice vyskočily ze země. Proto musel být celý pluh vyvážen tak, aby přední a zadní část byly skoro stejně těžké. Výroba motorových pluhů Excelsior započala v roce 1911, vystavený typ se začal vyrábět od roku 1915. Kromě spouštění a zvedání radlic byla zajímavě řešena i převodovka se spojkou, kdy bez vyšlápnuté spojky nemohl být zařazen žádný rychlostní stupeň a tím pádem se nemohla převodovka zničit.