Excelsior: Porovnání verzí
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze od stejného uživatele.) | |||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
+ | {{Infobox | ||
+ | |title = Excelsior | ||
+ | |header1 = Technický popis | ||
+ | |image = [[File:Excelsior.jpg|300px]] | ||
+ | |label4 = Typ | ||
+ | |data4 = Excelsior | ||
+ | |label5 = Výrobce | ||
+ | |data5 = Excelsior - Laurin Klement - Rudolf Bächer | ||
+ | |label6 = Motor | ||
+ | |data6 = čtyřtaktní P5, Výkon PS/při otáčkách (n/min): 40/1200, Počet válců: 4, Vrtání /Zdvih (mm): 112/150, Objem (cm3): 4700, Chlazení: vodní s nuceným oběhem | ||
+ | |label7 = Počet rychlostí | ||
+ | |data7 = 3+2 | ||
+ | |label8 = Rychlost (km/hod) | ||
+ | |data8 = 2,4+3,4+4,5-2,4+4,5 | ||
+ | |label9 = Palivo | ||
+ | |data9 = benzin, petrolej | ||
+ | |label10 = Rozměry | ||
+ | |data10 = Délka(mm):6200, Šířka(mm): 2400 | ||
+ | |label11 = Hmotnost (kg) s ornými koly | ||
+ | |data11 = 4000 | ||
+ | }} | ||
Excelsior P5 není klasickým traktorem – jedná se o motorový pluh vyráběný firmou Laurin a Klement, později Škoda Mladá Boleslav. Byl to jednoúčelový stroj zkonstruovaný pro převážně polní práce, který časem nemohl univerzálním traktorům konkurovat. Motorové pluhy tvořily ve vývoji traktorů samostatnou kapitolu, a i když se po nějaké době staly nejen jednoúčelovým strojem, ale poháněly také další různé stroje, vykonávaly další pomocné práce na poli či sloužily jako dopravní prostředek k převážení různých materiálů, byl jejich vývoj ve 20.letech minulého století ukončen. Vystavený pluh má několik zajímavých konstrukčních řešení. Jedním z nich je spouštění a zvedání radlic, kdy se radlice do pracovní polohy spouštěly pouze odjištěním bezpečnostní západky a radlice samy klesaly do země. Na konci brázdy se musela zařadit zpátečka, kola se začala točit na druhou stranu, zadní část se nadlehčila a radlice vyskočily ze země. Proto musel být celý pluh vyvážen tak, aby přední a zadní část byly skoro stejně těžké. Výroba motorových pluhů Excelsior započala v roce 1911, vystavený typ se začal vyrábět od roku 1915. Kromě spouštění a zvedání radlic byla zajímavě řešena i převodovka se spojkou, kdy bez vyšlápnuté spojky nemohl být zařazen žádný rychlostní stupeň a tím pádem se nemohla převodovka zničit. | Excelsior P5 není klasickým traktorem – jedná se o motorový pluh vyráběný firmou Laurin a Klement, později Škoda Mladá Boleslav. Byl to jednoúčelový stroj zkonstruovaný pro převážně polní práce, který časem nemohl univerzálním traktorům konkurovat. Motorové pluhy tvořily ve vývoji traktorů samostatnou kapitolu, a i když se po nějaké době staly nejen jednoúčelovým strojem, ale poháněly také další různé stroje, vykonávaly další pomocné práce na poli či sloužily jako dopravní prostředek k převážení různých materiálů, byl jejich vývoj ve 20.letech minulého století ukončen. Vystavený pluh má několik zajímavých konstrukčních řešení. Jedním z nich je spouštění a zvedání radlic, kdy se radlice do pracovní polohy spouštěly pouze odjištěním bezpečnostní západky a radlice samy klesaly do země. Na konci brázdy se musela zařadit zpátečka, kola se začala točit na druhou stranu, zadní část se nadlehčila a radlice vyskočily ze země. Proto musel být celý pluh vyvážen tak, aby přední a zadní část byly skoro stejně těžké. Výroba motorových pluhů Excelsior započala v roce 1911, vystavený typ se začal vyrábět od roku 1915. Kromě spouštění a zvedání radlic byla zajímavě řešena i převodovka se spojkou, kdy bez vyšlápnuté spojky nemohl být zařazen žádný rychlostní stupeň a tím pádem se nemohla převodovka zničit. | ||
− | |||
− |
Aktuální verze z 29. 7. 2014, 10:20
Excelsior P5 není klasickým traktorem – jedná se o motorový pluh vyráběný firmou Laurin a Klement, později Škoda Mladá Boleslav. Byl to jednoúčelový stroj zkonstruovaný pro převážně polní práce, který časem nemohl univerzálním traktorům konkurovat. Motorové pluhy tvořily ve vývoji traktorů samostatnou kapitolu, a i když se po nějaké době staly nejen jednoúčelovým strojem, ale poháněly také další různé stroje, vykonávaly další pomocné práce na poli či sloužily jako dopravní prostředek k převážení různých materiálů, byl jejich vývoj ve 20.letech minulého století ukončen. Vystavený pluh má několik zajímavých konstrukčních řešení. Jedním z nich je spouštění a zvedání radlic, kdy se radlice do pracovní polohy spouštěly pouze odjištěním bezpečnostní západky a radlice samy klesaly do země. Na konci brázdy se musela zařadit zpátečka, kola se začala točit na druhou stranu, zadní část se nadlehčila a radlice vyskočily ze země. Proto musel být celý pluh vyvážen tak, aby přední a zadní část byly skoro stejně těžké. Výroba motorových pluhů Excelsior započala v roce 1911, vystavený typ se začal vyrábět od roku 1915. Kromě spouštění a zvedání radlic byla zajímavě řešena i převodovka se spojkou, kdy bez vyšlápnuté spojky nemohl být zařazen žádný rychlostní stupeň a tím pádem se nemohla převodovka zničit.